כצלמת שמתמחה בצילומי אדריכלות ועיצוב פנים, החלטתי לתת לכם טעימה מקצועית ואישית, בנושא קומפוזיציות בצילומי אדריכלות וצילומי עיצוב פנים. כשם שסידור הפריטים בחלל ושימת הדגש על עיצוב מושקע ומדויק, משמעותיים בעולם האדריכלות ועיצוב הפנים, כך גם בצילומים, אשר מטרתם לשקף באופן העשיר ביותר, הרחב ביותר, המדויק ביותר, את החלל והמרחב המעוצב.

הצורה בה מסודר החלל והפריטים בו במציאות, לא תמיד מדויקת לצרכי הצילום. כדי לקבל את הפריים המושלם והמדויק ביותר, לעיתים יש צורך להזיז דבר מה או שניים על מנת למקסם את תנאי הסביבה והקומופזיציה של התמונה, גם אם מדובר במספר ס”מ במרחב.

מעבר לשימוש בטכניקות של הצילום, מה שהופך תמונה – לתמונה מעולה, הוא שימוש בקומופוזיציה מעניינת וייחודית וזה גם מה שמייחד כל צלם וצלמת. לי כצלמת מקצועית, חשוב מאוד להשתמש בקומופזיציות מדויקות ומעניינות, שיקפיצו את העיצוב וישקפו אותו בצורה המחמיאה ביותר, ולכן אני משתדלת לבצע את ההתאמות המקצועיות הנדרשות, אשר מדייקות את הצילומים, שמות דגש על זוויות מחמיאות, תאורה, וכמובן שימוש בקומפוזיציות שונות ומגוונות.

10
שימוש בזוויות ראייה ייחודיות וקומפוזיציות מעניינות. עיצוב: רעות אייל

מה הערך שנותנת הקומפוזיציה בצילומי עיצובי פנים ואדריכלות?

הקומפוזיציה לכשעצמה הופכת את התמונה להיות מעניינת, אישית, יצירתית, ייחודית. אני אוהבת לצלם בזוויות רחבות, לתת דגש על כל החלל, בזווית פרונטאלית, אלכסונית, צילום נישות מעניינות, פרטי נגרות, וגם דגש על קלוז אפים של אקססוריז מעניינים ופרטי סטיילינג ייחודיים. על מנת להבין טוב יותר את הערך והחשיבות של קומפוזיציה בסוג זה של צילומים, אפרט על סוגי קומפוזיציות, וכיצד בא לידי ביטוי הטאץ’ האישי שלי כצלמת אדריכלות ועיצוב פנים בצילומים.

11
זווית ייחודית ולא שגרתית. צילום דרך מראות. עיצוב: מירי גור

זוויות צילום – החשיבות של נקודת המבט

אומנם כל קומפוזיציה היא עולם ומלואו, אך בהחלט אפשר לומר שנושא הזוויות הוא אחד הנושאים המשמעותיים בצילום בכלל, ובצילומי אדריכלות ועיצוב פנים בפרט. זווית הצילום היא זו אשר קובעת מה ייראה בתמונה, היכן הדגש, מה ימשוך את עין המתבונן ומה ייבלע בחלל או ישמש כרקע. במהלך הצילומים, אני אוהבת להשתמש בזוויות ראייה ייחודיות ומעניינות מכיוון שהן מדגישות באופן טבעי יותר את החלל או את הפריט/ הריהוט המסוים שברצוני להדגיש.

זוויות ישרות בצילומי אדריכלות ועיצוב פנים חיוניות לכך שהתמונה תצא טוב והפריים יהיה מדויק ומוקפד, ללא עיוותים, ותורמות לכלל הפריטים בה להשתלב באופן האופטימלי ביותר. לעיתים אני משתמשת בזוויות נמוכות על מנת להדגיש את חיבור הרהיטים לקרקע, לדוגמא, או לשקף פן מעניין בצילום, זווית יוצאת דופן שאינה בגובה עיניו של הצופה. בנוסף, אני אוהבת להשתמש בזוויות עיליות, כאשר אני מצלמת קלוז אפים של פריטים. זווית זו מייצרת נקודת מבט לא שגרתית שמספרת את סיפורו של הפריט המעוצב.

12
צילום הפריטים בזווית עילית, מכניס עוד עניין לתמונה והופך אותה ללא טריוויאלית. עיצוב: מיטל בקר –זוליכה

מילה על צילום בזוויות פרונטאליות

צילום בזוויות פרונטאליות מאפשר להגיש את התמונה המדויקת ביותר, הקרובה ביותר למציאות, משדר קווים נקיים, עם הכי פחות שינויי פרספקטיבה וזאת גם הזווית המועדפת עליי ועל המעצבים. אני מקפידה לצלם בזוויות פרונטאליות רחבות, ובזוויות פרונטאליות פחות רחבות וממוקדות עם דגש על נישות, וגם פריטים מעניינים ויצירתיים.

13
שימוש בזוויות פרונטאליות בצילומי עיצוב פנים. עיצוב: שרון מגן – אזולאי

קומפוזיציה סימטרית – החשיבות של האמצע

הקומפוזיציה הזאת מתייחסת לצילום סימטרי, מאוזן ומאונך, או רק אחד מהצדדים, וממקדת את העין באובייקט אחד מרכזי, ברוב המקרים, אשר מוצג במרכז התמונה. באופן אישי אני מאוד מתחברת לקומפוזיציה הזאת, גם אין אובייקט במרכז, חשוב לי שהכל יהיה סימטרי ומדויק, ומוקפד עד הפרטים הקטנים ביותר.

מכיוון שיש לי רקע גם בהום סטיילינג, אני יכולה לראות כיצד הפריטים ייראו ויצטלמו בצורה סימטרית בחלל, באופן הפוטוגני ביותר. אני אוהבת להקפיד על צילום סימטרי ברמת הפלס, בעיניי זה משדר איכות, דיוק, מקצועיות והקפדה. העין האנושית אוהבת מאד תמונות סימטריות ומסודרות, וזהו דגש חשוב מאד בצילומי עיצוב פנים ואדריכלות.

14
תמונה סימטרית, כך שהאובייקט בדיוק במרכז. צילום מסדרונות בית ספר מאויירים. עיצוב: מיכל נמצוב

אלמנט המיסגור – להיעזר בקיים

המיסגור בקומפוזיציית הצילום מאפשר לנו להיעזר באובייקטים בתמונה על מנת ליצור מסגרת לאובייקטים אחרים, או לעין הצופה. המיסגור בעיקר עוזר לנו למקד את האוביקט המרכזי שנרצה להדגיש, מבלי “להתפזר” לרקע התמונה. באופן אישי, אני משתדלת להיעזר באלמנטים שקיימים בחלל, על מנת לייצר את המיסגור האותנטי בתמונה.

המיסגור יכול להתבצע באמצעות הכנסת מסגרת של משקוף, חלון, כוננית שמציצה, ואלמנטים נוספים, שיכולים ליצור מסגרת מעניינת בתוך חלל התמונה. זה שומר על מראה טבעי יותר ומאפשר להעמיק את הפוקוס בפרטים בהם נרצה להתעמק.

15
שימוש במשקוף המשרד הסמוך מימין, מכניס פן נוסף ועניין לתמונה, ונותן מיגור לפריטים המצולמים. עיצוב: מירי ואטורי

צילום אלכסונים – חיבור מפרספקטיבה אחרת

מסתבר שבאופן טבעי, העיניים שלנו אוהבות אלכסונים וקווים ישרים ולקומפוזיציה זו יש יתרון נהדר במיקסום הפריטים בחלל ובהצגת זווית ראייה נוספת. לדוגמא, אם נצלם חלל ציבורי של מטבח וסלון יחדיו, הצילום האלכסוני יאפשר לנו לראות את המרחב הזה מזווית נוספת, יאפשר לנו לראות כיצד הסלון והמטבח מתחברים יחד ואת ההקשר שלהם במרחב, מה שבצילום מזווית פרונטאלית של הסלון או המטבח לא נצליח לראות.

הזווית האלכסונית מאפשרת לנו לראות את החיבור בין אובייקטים, במבט שונה, ובמיקום שאנו לא רגילים לראות בעיניים. בצילומי עיצובי פנים ואדריכלות, אני מקפידה להשתמש בזוויות אלכסוניות, על מנת להציג את החלל בפרספקטיבה נוספת ולהראות את החיבורים היפהפיים שמתקיימים.

בנוסף בחללים קטנים כמו חדרי רחצה, שירותים, או חדרי שינה, אשתמש גם בזוויות אלכסוניות, כדי לתפוס את המרחב בכללותו ולתפוס אותו בצורה מקסימלית, דבר שלא תמיד מתאפשר בצילום בזווית פרונטאלית.

16
בחדר רחצה קטן, השימוש בזווית אלכסונית מאפשר למקסם את החלל. עיצוב: יסכה גלעד.

כמה מילים על חוק השלישים

מכיוון שאין לי מטרה ללמד כאן חוקי קומפוזיציות בצילום, אלא להתמקד בסוגי קומפוזיציות וכיצד הן יכולות לתרום ולהעלות את הרמה של צילומי האדריכלות וצילומי עיצוב הפנים, אספר בקצרה על חוק השלישים, מכיוון שזהו חוק שחשוב להכיר בכל הנוגע לצילומי קלוז אפים בעיקר.

בגדול, חוק השלישים אומר כי אנו מחלקים את התמונה לתשעה ריבועים, על ידי שני קווים אנכיים ושני קווים אופקים באופן שייווצרו בה תשעה חלקים שווים ודיומיוניים. האובייקט המצולם ימוקם על אחד הקווים או על נקודות החפיפה ביניהם, ולא בצורה ממורכזת במרכז התמונה. מיקום לא שגרתי זה של האובייקט בתמונה, יוסיף עוד עניין לתמונה ויקפיץ אותה. לדוגמא, בצילום של עציץ או פריט נוי, נצלם את אלו טיפה הצידה ולמעלה או למטה, וכך נוכל להוסיף עוד עומק לתמונה. באופן אישי, אני משלבת את החוק הזה בצילומי קלוז אפים, מכיוון שזה מעניק דגש מיוחד וקומפוזיציה מעניינת לתמונה.

אגב, אם כבר הזכרנו את חוק השלישים, כדאי להוסיף מילה גם לגבי המונח “עומק שדה“, שלרוב משתלב מעולה עם חוק השלישים. זוהי טכניקה שמתמקדת בפוקוס על אובייקט אחד בתמונה, כאשר שאר הרקע מטושטש. לדוגמא כד פרחים כאובייקט מרכזי, שהפוקוס עליו והרקע שלו מטושטש. הטכניקה הזו משתלבת בחוק השלישים ובהחלט אפשר להגיע איתה לתמונות יפהפיות וייחודיות.

17
שימוש בחוק השלישים ובעומק שדה. הפוקוס על הצפרדע שממוקמת בשליש הימני ¬העליון, הרקע מטושטש. עיצוב: יסכה גלעד

הולכת עין – לכוון את עין הצופה

אחת הקומפוזיציות הידועות שמסייעות מאוד גם בצילומי אדריכלות ועיצוב פנים, היא הולכת עין. הצילום מכוון את עין הצופה מה היא תראה קודם, לאן תנוע משם, והיכן תיעצר בסוף ה”מסלול”. אפשר לעשות זאת באמצעות אלמנטים שמשלבים בתמונה, קווים, אלכסונים, סימטריה, פוקוס ועוד.

באופן אישי, אני אוהבת לשלב את הקומפוזיציה של הולכת עין בצילומי עיצוב פנים ואדריכלות, מכיוון שהיא מאפשרות זוויות ראייה לא טריוויאליות, זוויות מעניינות, והמון יצירתיות וגורמות “לשלוט” על עינו של הצופה מבלי ידיעתו.

18
עין הצופה עולה ראשית במעלה המדרגות ולבסוף נכנסת לפתח הבית ומציצה לעברו השני. עיצוב: אתי איפרגן

לפני ואחרי הכל – שבירת החוקים בחוכמה

פירטתי פה מספר קומפוזיציות שיכולות לשמש אותנו בעולם של צילומי עיצוב פנים ואדריכלות, על מנת למקסם את החלל ואת האובייקטים בו ולהגישם לצופה בצורה המעניינת ביותר. אבל, וזהו אבל גדול, מעבר לחוקים ישנה בסופו של דבר את השאיפה להגיש את התמונה הפוטוגנית ביותר, המוצלחת ביותר, את הקלוז אפ המושלם.

כלומר, צילום מקצועי נעזר בחוקי הקומפוזיציות, אבל גם יודע מתי אפשר וכדאי לשבור את החוקים בחוכמה, על מנת להביא לידי ביטוי את הצילום המקצועי ביותר וההמחמיא ביותר. בסופו של דבר, אני בוחרת לצלם בדרך שתשרת את התמונה על הצד הטוב ביותר, גם אם זה לא בהכרח “לפי החוקים”. כל מקרה לגופו וזאת כדי להשיג את הפריים המושלם בעיניי, דרך העיניים שלי.

19
פריים שיוצר אפקטי תאורה מעניינים כמו במסיבת ריקודים ולא מייצג את חוקי הקומופזיציה הקלאסיים. עיצוב: לימור לדני

צילום מקצועי – כל מה שלתמונה יש להציע

לסיכום, כצלמת אדריכלות ועיצוב פנים, אני אוהבת להשתמש בראייה ייחודית וזוויות יצירתיות בחלל. חשוב לי להקדיש תשומת לב רבה לפרטי הסטיילינג והאקססוריז, לנישות, לקלוז אפים מעניינים ולחלל עצמו בכללותו, תוך דיוק והקפדה על כל הפרטים בפריים. 

אני מאמינה שתמונות ישרות, בהירות ובעלות מראה נקי, מחמיאות יותר לחלל, ומביאות לצופה את התוצאה המקסימלית, מדגישות את העיצוב בצורה המיטבית ויוצרות את התמונה המושלמת ו”אפקט הוואו”.

20
הצצה דרך העיניים שלי. עיצוב: אלמוג כבדיאל.
לשתף ב-
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב skype
שיתוף ב email

4 תגובות על “קומפוזיציה בצילומי אדריכלות וצילומי עיצוב פנים”

    1. רותם פריפר

      איזה כיף לשמוע יערית, תודה רבה!
      אכן מחלל אחד אפשר להוציא המון זוויות ותמונות מגוונות ויפות. רק צריך יצירתיות 🙂

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

גלילה למעלה דילוג לתוכן